Voorkom onvoorziene kosten met periodieke rapportages

Rapportages: nuttig, maar tijdrovend. Toch? Iedere organisatie wil wel inzicht in de functionaliteit van de hard- en software, maar het ontbreekt vaak aan tijd en/of kennis om rapportages daadwerkelijk te draaien. Toch is dat zonde, want zonder een goed inzicht loop je een vergroot risico op onvoorziene kosten.

Achter de feiten aan

Het behelst nu eenmaal veel om op regelmatige basis rapportages uit te draaien van alle hard- en software binnen een bedrijf. Als je het doet, moet je het goed doen, en dat betekent dat je een blauwdruk van de gehele ICT-infrastructuur binnen het bedrijf nastreeft. Dat kost tijd, kennis en capaciteit, en die is bij lang niet alle organisaties aanwezig. Dat zorgt ervoor dat je soms tóch achter de feiten aanloopt. Als jij er pas achter komt dat je een nieuwe server nodig hebt, op het moment dat je oude crasht, is het – logischerwijs – te laat.

Rapportages

Periodieke rapportages voorkomen dat soort situaties. Je monitort het functioneren van je hard- en software, en signaleert dus ook tijdig wanneer de functionaliteit achteruitgaat. ITIS maakt zowel SLR- (Service Level Rapportage), als operationele rapportages, indien dit met de klant is afgesproken. Aan de hand van de grootte van de organisatie bepalen we hoe frequent dit gebeurt. In deze rapportages worden onder meer alle incidenten en wijzigingen van de afgelopen periode opgenomen, de trends die hierin te constateren zijn en er wordt een overzicht gemaakt van in- en uitgaand verkeer op de firewall. Ook opvolgtijden worden genoteerd, en uiteraard eventuele voornemens om deze te verbeteren.

Wat staat er verder zoal in de operationele rapportage?

  • Revisies en aanbevelingen. Welke updates en upgrades komen er bijvoorbeeld aan?
  • Storage management. Hoe staan de servers ervoor?
  • Overzicht virtuele platforms en inzicht in verbruik van processor. Is het nodig de capaciteit op te schalen?
  • Overzicht van de aanwezige netwerkcomponenten
  • Fysiek statusrapport van de servers
  • Beschikbaarheid van de firewall, switches en servers
  • Trendanalyse harddisk. Bijvoorbeeld: wanneer de harddisk op 70 procent capaciteit draait, wanneer voorzien wij dan dat deze op 90 procent draait, om een advies uit te brengen voor uitbreiding.
  • Back-up-controle.

Zodra de rapportage is opgemaakt, wordt deze besproken. Dit kan zowel telefonisch als aan tafel. Er staat in elk geval altijd een accountmanager van ITIS voor je klaar om vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan over de toekomst. Klik hier om te zien op wat voor manier ITIS jou kan adviseren.

Naast SLR’s en operationele rappportages maken we ook meerjarenplannen. Weten wat dat inhoudt? Blijf onze blogs volgen, over twee weken meer!

Deel dit bericht op Social Media:
error
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *