SOFOS 360
Gebruiker
Menu > Instellingen > Autorisatie > Gebruiker

Met behulp van dit scherm wordt de gegevens van een interne (binnen de eigen organisatie) of externe (buiten de eigen organisatie) gebruiker van SOFOS 360 vastgelegd. Een interne gebruiker kunt u koppelen aan een persoon met het veld "Medewerker". 

Elke gebruiker heeft verplicht een unieke gebruikersnaam om in te loggen. Verder krijgt een gebruiker een wachtwoord die alleen is in te stellen wanneer het scherm "Muteren gebruiker" is opgestart in bekijk-modus (dus niet opgestart is via het potloodje). In dat geval is de actie "Wachtwoord wijzigen" actief en kan het scherm voor het wijzigen van het wachtwoord worden opgeroepen (zie Wijzigen wachtwoord).

Verder kan in het scherm worden aangegeven of de gebruiker actief is, of de gebruiker alleen toegang mag hebben tot het informatieportaal, en welk scherm getoond moet worden wanneer de gebruiker is ingelogd. Voor de gebruiker kunnen verschillende autorisatierollen worden ingesteld en, afhankelijk van uw licentie, kunnen gegevens m.b.t. het voorraadbeheer en bestellingen worden vastgelegd.

In de volgende paragraaf wordt de betekenis van het vinkje "Respecteer ruimte-autorisatie voor gekoppelde elementen" uitgelegd.

Respecteer ruimteautorisatie

(Alleen beschikbaar indien u de licentie voor de module Voorraad heeft afgenomen.)

In een autorisatierol kan worden aangegeven of via de rol toegang wordt gegeven tot een beperkte set van ruimtes. Zie "Autorisatie Rol" voor een verdere beschrijving hiervan. Indien u wilt dat gekoppelde elementen zoals artikelen, potten, projecten en kostenplaatsen gefilterd moeten worden op deze beperkte set van ruimtes dan vinkt u het vinkje "Respecteer ruimte-autorisatie voor gekoppelde elementen" aan. HIerdoor zullen alleen potten, artikelen, projecten en kostenplaatsen zichtbaar worden waar geen ruimtebeperking is ingevuld of waar een ruimtebeperking is ingevuld die zichtbaar is voor de gebruiker. Bovendien zullen in dat geval de (historische) potten alleen zichtbaar zijn indien de gebruiker recht heeft om het gekoppelde artikel, ruimte, kostenplaats of project te zien.

Tabbladen

               

In dit overzicht ziet u alle gekoppelde autorisatierollen. Het totaal aan autorisatieregels zal gelden voor deze gebruiker. Zie Autorisatie Rol voor een verdere beschrijving van de autorisatierollen. De autorisatierollen zijn:

  • Administrator;
  • Default;
  • Overige voor en door u gemaakte autorisatierollen.
               

U kan hier instellen of u een melding wil ontvangen wanneer bij één of meerdere van de in het systeem aanwezige documenten of potten binnen 30 dagen de expiratiedatum zal worden bereikt. Eventueel kan u aangeven of u deze melding middels een popup-scherm wil ontvangen of dat de melding alleen via een melding-indicatieveld rechtsboven het scherm moet worden aangegeven. 

Eventueel kunt u een criterium invoeren waar het (bijna) vervallen document of pot aan moet voldoen voordat deze in het overzicht zal worden getoond. U kunt er op die manier voor zorgen dat er niet te veel potten of documenten geselecteerd worden om in het overzicht te tonen. Daarnaast is t.b.v. de stabiliteit ingebouwd dat er maximaal 250 potten en maximaal 250 documenten zullen worden getoond in het overzicht. Hierbij zal de lijst van potten en documenten eerst worden gesorteerd op expiratiedatum en daarbinnen op documentnaam of potnummer.

In het popup-scherm heeft u de mogelijkheid om meldingen uit te stellen of te verwijderen. Door het vakje vooraan de regel van een of meerdere melding(en) aan te vinken geeft u aan dat u iets gaat doen met de geselecteerde melding(en). Via de knop 'Uitstellen' kan u, in combinatie met de tijd aangegeven in het veld 'Herinnering over', de melding tijdelijk uit zetten waarna deze weer getoond zal worden over de ingestelde tijd.

Via de knop 'Verwijderen' zal u de melding verwijderen. Deze zal niet meer getoond worden tenzij de gegevens van het document waar de melding betrekking op had wordt gewijzigd. 

Door te klikken op de regel van de melding zal het detailscherm van het document worden geopend waarna u deze kan bijwerken. Het popupscherm kan altijd worden geopend via het melding-indicatieveld rechtsboven aan het scherm. Wanneer u in de instellingen heeft aangegeven dat u geen meldingen wenst te ontvangen zal dit melding-indicatieveld niet meer worden getoond.

Een gebruiker kan instellen welke velden vooraf-ingevuld moeten worden bij een voorraadbewerking. Tijdens de bewerking kunnen deze gegevens nog wel worden aangepast maar door het in dit scherm in te vullen voorkom je als gebruiker dat je niets vergeet.

               

Met de instelling “Automatisch een bestelverzoek aanmaken” kan worden aangegeven of bij het bereiken van de minimale voorraad bij het uitgeven van een pot (normale uitgifte of directe distributie) automatisch een bestelverzoek aangemaakt moet worden zodat de voorraad weer wordt aangevuld tot de minimale voorraad.

 

Zie Ook