SOFOS 360
Grid
Algemene werking > Bediening > Grid

Een grid is een matrixweergave. Verticaal wordt een aantal regels (records) weergegeven; horizontaal een aantal velden van deze records in kolommen. U kunt hiermee bepalen van welk record u alle gegevens wilt zien. Om u te helpen het juiste gegeven op te zoeken zodat u aan kunt geven wat u ermee wilt gaan doen, staat u een groot aantal keuzes ter beschikking. Sommige bovenaan, sommige onderaan, en sommige verborgen onder een popup-menu dat u kunt oproepen door op een kolomkop met de rechtermuisknop te klikken.

 Bovenaan

Boven een grid wordt een aantal keuzes (kolomkoppen) weergegeven. Het wel of niet aanwezig zijn van deze keuzes wordt bepaald door een aantal factoren:

  1. Nieuw
    U kunt een nieuwe record aanmaken. Normaliter verschijnt er een detailscherm waar u alle relevante gegevens in kunt vullen. In een enkel geval, zoals bij stoffen, verschijnt hier eerst de taalkeuze en de naam.
  2. Verwijderen
    Hiermee kunt u een record verwijderen. U krijgt de vraag of u zeker weet of u dit record wilt verwijderen om onbedoelde aanpassingen te voorkomen.
  3. Wijzigen
    Hiermee kunt u een record aanpassen.
  4. Verversen
    Het kan voorkomen dat u de gegevens op het scherm wilt verversen, bijvoorbeeld omdat uw collega net iets heeft aangepast terwijl u dit nog niet ziet. Na een druk op deze knop is de aanpassing wel voor u zichtbaar.
  5. Scherm herstellen
    U kunt het scherm aanpassen naar uw eigen voorkeur (personaliseren). Als u dit gedaan heeft, kunt u met deze knop het scherm weer terugzetten naar de standaard instellingen.
  6. Help
    Hiermee gaat u naar het helpscherm.
  7. Exporteren
    Hier kunt u alle gegevens die in het grid staan exporteren naar andere formaten zoals Excel, Word en PDF.
    Let op: u kunt niet selecteren welke records geëxporteerd moeten worden. Alle records in het grid worden geëxporteerd naar het formaat van uw keuze. Als u bijvoorbeeld onderaan ziet dat er 4 pagina's met elk 20 records zijn, dan worden alle 80 records geëxporteerd.
  8. Toon Rapport
    Als u één of meerdere records selecteert en er zijn één of meerdere rapporten gedefinieerd waarin u de regel(s) wilt opnemen (bijvoorbeeld Stof of Gebruiker), dan kunt u deze geselecteerde regels laten zien in het rapport. Als er meer dan één rapport bestaat, ziet u een pijltje aan de rechterkant () waarmee u kunt kiezen welk rapport u uit wilt draaien. Als u direct op de knop klikt, wordt het rapport uitgedraaid dat bovenaan staat.
  9. Zoek tekst
    Als u iets wilt zoeken kunt u dat hier ingeven. Er wordt vervolgens door alle beschikbare kolommen gezocht of het systeem gegevens kan vinden welke de ingegeven tekst bevatten. De zoektekst mag dus ook midden in een woord of getal staan. Bij stof-, artikel- en potoverzichten op welke onderdelen van het scherm de zoekterm betrekking heeft. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 'Naam begint met' of 'Artikel naam is exact'.

Het kan zijn dat u in de balk een aantal puntjes ziet staan: ... Dit betekent dat de ruimte boven het scherm te klein is om alles te tonen. Extra opties worden dan verborgen onder deze puntjes. Door het klikken op deze puntjes ziet u de extra opties daaronder verschijnen, waarna u deze kunt kiezen.

Per zoekscherm is het per gebruiker mogelijk om in te stellen wat het gedrag zou moeten zijn bij openen van het scherm. Hierbij kan gekozen worden uit vier mogelijkheden:

  1. Bewaar zoekterm en toon alles indien geen zoekterm (dit is het standaard gedrag van overzichtsschermen)
  2. Bewaar zoekterm niet en toon alles indien geen zoekterm
  3. Bewaar zoekterm en toon lege lijst indien geen zoekterm
  4. Bewaar zoekterm niet en toon lege lijst indien geen zoekterm

Via een keuzelijst die zich eventueel 'achter de puntjes' boven het overzicht kan bevinden, is het mogelijk om het gedrag van het overzicht te beïnvloeden. Per overzichtsscherm kan dit worden ingesteld.  De instelling geldt zowel voor de zoekterm zoals deze rechtsboven wordt ingevoerd als voor het filter dat u via de filterrij kan invoeren. 

 

Wanneer u bovenstaande keuze heeft geselecteerd zal na openen van het scherm in eerste instantie geen gegevens worden getoond. De lijst is leeg. Pas na het invoeren van een zoekterm of een filter zal de lijst gevuld worden o.b.v. de zoekterm of filter. Wanneer u het scherm sluit en later weer opent zal de ingevoerde zoekterm weer worden toegepast op de gegevens van de lijst.  

 Popup-menu

Door met de rechtermuisknop op een kolomkop te klikken verschijnt een popup-menu. Hierin heeft u de volgende keuzes:

Deze keuzes worden hier apart toegelicht.

 Onderaan
Onderaan het grid vindt u de paginering en de mogelijkheid om een pagina verder of terug te bladeren. U kunt ook direct naar een volgende pagina gaan door deze te kiezen.

Met behulp van de pijl naar links, en de pijl naar rechts kunt u de vorige of de volgende hoeveelheid records ophalen. Het aantal records dat u ophaalt wordt bepaald door de paginagrootte die rechts onderaan staat. U kunt hier zelf een andere waarde kiezen. Het aantal dat u hier kiest bepaalt tevens het aantal records dat wordt getoond in het grid.

Door het aantal records dat wordt getoond in het grid wordt tevens bepaald hoeveel pagina's er bestaan. Deze paginanummering ziet u ook onderaan. Als u bijvoorbeeld kiest voor 20 records per pagina, en u ziet onderaan 19 pagina's staan, dan betekent dit dat er tussen de 361 en 380 records bestaan. Immers: bij 360 records zou u 18 pagina's zien (18 * 20), en er is er dus minimaal 1 meer omdat er een 19e pagina verschijnt. Maar het zijn er ook niet meer dan 380 omdat er anders een 20ste pagina zou komen.

Op een tablet of een telefoon kunt u de volgende pagina met records zichtbaar maken door met uw vinger naar links te slepen in het grid, of de vorige pagina door met uw vingers naar rechts te slepen.

 

U kunt ook grids tegenkomen in een detailscherm. Alhoewel u daar grotendeels dezelfde mogelijkheden heeft, wijken deze op kleine punten af qua bediening.

Zie Ook

Autorisatie